Rigging animasyonda bir nesnenin başka bir nesneyi sensörler aracılığı ile kontrol etmesini ifade eder. Bu sensörler sayesinde sensörlerin bağlı olduğu nesneyi hareket ettirebilir, döndürebilir ve kıvırabilirsiniz. Ayrıca bu işlemleri yaparken sensörlerin bağlı olduğu nesnenin deforme olmasının önüne de geçmiş olursunuz. Şimdi bir insanı hareketlendirmek için gereken adımları anlatarak bu ifadeyi açalım. Önce bir insan modeli oluştururuz. Daha sonra bu insan modeline bir iskelet yapısı kurarız. Bu iskelet yapısını insan modeli ile ilişkilendiririz. Bunun sonucunda iskelet yapısındaki kemiklerden birini hareket ettirdiğimizde insan modelinin o iskeletteki hareket ettirilen kemik ile birlikte hareket ettiğini görürüz. Ancak doğrudan iskeleti hareket ettirmek yerine iskelete atanan sensörler bu aşamada devreye girer. Bu sensörler yardımı ile iskeletin belirli kemiğini hareket ettirmek direkt olarak kemiği hareket ettirmekten daha kolaydır.
Örneğin aşağıdaki gibi bir kadın modeli düşünün. Ben bu modeli internetten aldım ama şayet isterseniz kendiniz bu modeli direk olarak Blender ile oluşturabilirsiniz. Daha sonra sahneye ışıklandırma yaptım ve bir adet kamera ekledim. Rendering ile aşağıdaki resimi elde ettim.
Daha sonra bu kadın modeline aşağıdaki gibi sanal kemikler ekledim ve bu model ile kemikleri ilişkilendirdim. Artık kemiklerin herhangi birini hareket ettirdiğimde o kemiğin etrafındaki vücut kısmı birlikte hareket eder hale geldi.
Kemikleri hareket ettirmek mümkün olsa da bu şekilde modele hareket vermek hem zor hem de uğraştırıcı. Bu neden ile aşağıdaki gibi kadın modelinin el, ayak ve gövdesinin bazı kısımlarına sensörler ekledim (Rigging). Bunun sebebi sensörleri kullanarak kemikleri hareketlendirmek hem daha kolay hem de daha kontrollu oluyor. Onun için bu sensörleri kullanmak faydalı. Ama şart değil, isterseniz bu sensörler olmadan direk olarak kemikleri oynatıp, modeli bu şekilde de hareketlendirebilirsiniz. Bu sensörleri kullanarak modeli hareketlendirdim. Bu sensörler ilk bakışta çok karmaşık gibi gözükebilir. Ancak konuyu incelediğinizde aslında bunlar sayesinde hareket verme işlemleriniz oldukça kolaylaşıyor. Bu hareketlendirmeyi oluşturacağınız videoya göre yapabilirsiniz. Örneğin kadını yürütebilir, koşturabilir, engel atlatabilirsiniz.
Bundan sonra Rendering ile bir video oluşturdum. Sonuç aşağıdaki gibi oldu. Hareket vermek üzere yukarıda kadın modelimize 1-2 adım attırdım. Çok kısa bir animasyon da olsa size bir insan modelinin nasıl hareketlendirildiğini gösteriyor bu.
Ancak ne kadar uğraşırsam uğraşayım, kadını hareketlendirdiğimde ayak sürçmesini engelleyemiyordum. Birde kadının hareketleri robot gibi idi. Yukarıdaki videoya dikkatli bakarsanız bunu fark edeceksiniz. Bunu nasıl normalleştirebilirim diye düşünmeye başladım ve hemen ustalar bu işi nasıl yapıyoru internette araştırmaya başladım. Bu araştırma sonucunda bu işin duayenlerinden olan Richard Williams'ın "THE ANIMATORS SURVIVAL KIT" adlı bir kitap yayınladığını buldum. Bu kitapta aslında bir insanın yürütülmesinin binbir çeşidi olduğunu ve bize bu teknikleri ayrıntıları ile kitabında anlattığını gördüm. Tabi bu kitapta değindiği bir çok şey daha var. Yürüme çeşidi dışında genel olarak nesneleri nasıl hareketlendireceğimizi, yapılan yanlışlıkları ve ustaların animasyon tekniklerini çok kapsamlı olarak anlatıyor. Daha sonra bu yürütme tekniklerden 1-2'sini uyguladığımda gerçektende yürütmeyi çok daha gerçekçi hale getirebildim aşağıdaki gibi. Bu arada bu kitabı indirmek isterseniz indirme linkini "Nereden Başlamalı" sayfamda veriyorum.
Bir insanı yürütme konusunu Rigging kullanımı adım adım anlatıyor.