Nereden Başlamalı

Öncelik ile kendinize şu soruyu sorun: Bu işi ben mi yapacağım, yoksa birilerine mi yaptıracağım ? Birilerine yaptırmak tabiiki işin kolayına kaçmak. Ama bunun bir bedeli olur. Animasyon işlerini birilerine yaptırmak çok pahalı bir seçim olur. Şayet internette bir araştırma yaparsanız ne kadar bedeller ödeyeceğiniz hakkında bilgi sahibi olursunuz. Siz işin kolayına kaçmadan bu işi öğrenin. Bu size gözardı etmemeniz gereken tavsiyem. Ayrıca bu işi kendinizin yapması daha önceki sayfalarımda da bahsettiğim gibi hem çok eğlenceli, hemde sizin her konuda gelişmenizi sağlayacaktır.

Animasyon yapmak için önce bunu yapacak bir animasyon programı seçmelisiniz. Ama piyasada bir çok animasyon programı mevcut. Burada yapmanız gereken önce bu animasyon programlarından sadece 1 tanesini seçip onu kullanmayı öğrenin. Daha sonra şayet diğerlerinide incelemek isterseniz diğerlerininde bu kullanmakta olduğunuz animasyon programına ne kadar benzediklerini fark edeceksiniz. Animasyonların hazırlanmasında kullanılan yazılamlardan bazıları Maxon Cinema 4D, Moovly, Prezi, Edge Animate CC, Blender, Zbrush, Modo, 3ds Max, Cinema 4D , Houdini, Maya ve Lightwave’dir.

Bu konuda benim açık ara ile favorim Blender. Son zamanlarda özellikle mobil oyun alanında hızla yayılmaya başlayan Blender’ın en önemli yanı ücretsiz olması. Açık kaynaklı olan Blender sayesinde diğer 2D ve 3D animasyon programları ile yapılabilen her şeyi yapabilirsiniz. Ayrıca Blender Windows, MacOS ve Linux işletim sistemlerinde kullanılabiliyor. Blender’ın diğer önemli özelliklerinden biri ise içinde bir oyun motoru da bulunması. Animasyon, 2D (2 Dimension - İki Boyutlu) ve 3D ( 3 Dimension - 3 Boyutlu) modelleme konusuyla ilgili olan herkesin mutlaka denemesi gereken bir program olan Blender ile, binlerce lira para harcayıp alınan diğer animasyon programlarında yapılabilecek her şeyi yapmak mümkün. Şayet yeni başlıyorsanız Blender ile başlamanızı tavsiye ederim. Burada artık size sadece Blender ile nasıl yol alabileceğinizi anlatacağım. Çünkü Blender ile vermekte olduğum bilgiler tüm animasyon programları için de geçerli.

Animasyon deyince bir çok farklı şeyler var yapılabilecek. Bu dipsiz bir kuyu. Onun için animasyon deyince neyi yapacaksınızı bir düşünün. Örneğin animasyonda insanlarımı yürüteceksiniz, bir veya daha çok binalarmı oluşturacaksınız, otomobil veya motorlu bir araçmı canlandıracaksınız, çok güzel bir doğayımı canlandıracaksınız, bir simulasyonmu yapacaksınız ? Bu programlar her şeyi yaptırabiliyor ama öncelik ile siz kendi ilgi alanlarınızdaki konulara odaklanın. Yoksa bu dünya içerisinde kaybolur gidersiniz. Özetle sizin en çok ne yapmak istediğiniz ile alakalı bir konu seçimi yapın. Bu seçimi yaptıktan sonra o konuda yürüyün.

Diyelim ki bir animasyon yaptıran programı seçtiniz. Sonra kafanızda bir konu da oluşturdunuz. Artık başlamaya hazırsınız. Daha ileri geçmeden önce daha yapacaklarınız var. İnsanların yıllar süren çalışmalarında bir takım şeylerin doğru, bazı şeylerin de yanlış teknikler olduğu ortaya çıkmış. Şimdi sıra bu konuda kendilerini bu dünyanın en üst seviyesine çıkmış insanların tavsiyelerini almanıza geldi. Tabi internet yine bu konuda size yardımcı oluyor.

Animasyon, bugün film yapımının en sıcak ve en yaratıcı alanlarından biridir. Animasyon işlerinin en baştan beri en profosyonelce yapıldığı yer Warner ve Disney studiolarıdır. Bu studiolar zaman içerisinde en ileri animasyon tekniklerini oluşturmuşlardır. 40 yılı aşkın süredir, Richard Williams gerçek yenilikçilerden biri olmuştur ve el ile animasyonun altın çağı ile yeni bilgisayar animasyonu başarıları arasındaki bağlantı olarak hizmet vermektedir. Bu konuda yüzlerce ödül almıştır.

Bu konudaki tecrübelerini "The Animators Survival Kit" adlı kitabında sunmuştur. Kitapta Warner ve Disney tekniklerini çok yalın bir şekilde ve ağırlıklı olarak çizimler ile anlatıyor. Amerika Birleşik Devletleri'nde ve Avrupa'da sattığı Animasyon Masterclass'ı temel alan bu kitapta Williams, başlangıçtan uzmana, klasik animatörden bilgisayar animasyonuna kadar çok animatörlerin ihtiyaç duyduğu temel animasyon prensiplerini sunuyor.

Williams, yüzlerce çizim kullanarak, profesyoneller, öğrenciler ve hayranlar için tüm animasyon formlarında standart çalışma haline gelen bir kitap oluşturmak için ustaların sırlarını bir çalışma sistemine ayıklamıştır.

Bu yeni genişletilmiş baskı, karmaşık animasyon örnekleriyle hayvan aksiyonu, buluş ve gerçekçilik hakkında daha fazla şey içeriyor.

Richard Williams'ın animasyon yapımı hakkında verdiği öğütleri ve bu konuda yapılan yanlışları öğrenmek için buradan bu kitabı indirebilirsiniz. Bu kitapta çok yapılan hataları, doğru teknikleri ve hatta Disney World'da ve Warner Studios'ta en başından beri standart hale getirilmiş teknikleri çok detaylıca anlatıyor. Yani animasyon dünyasına girecekseniz veya bu dünyanın zaten içerisinde iseniz, bilgi seviyeniz ne düzeyde olursa olsun bu kitaptan öğrenilecek çok şey var. Kitap İngilizce olmasına rağmen teknikler sadece çizimler ile anlatılmış olması nedeni ile fazla İngilizce bilmenize gerek yok, zaten anlatılanı takip edebiliyorsunuz. İngilizce bilmeyenlere tavsiyem Google Translate ile çizimlerde az da olsa geçen bazı kelimeleri tercüme ettirebilir ve bu kitabı baştan sona hatmedebilirsiniz.

Önce blender.org linkinden Blender'in sizin bilgisayarınıza uygun olanını (32 bit/64bit Windows, Linux veya macOS sürümünü) bilgisayarınıza indirip kurun.

Blender'de Screencast var ve bu çok işe yarıyor. Bu eğitim videolarını oluşturanlar komutlar için kısa yol kullanır iken bu kullandıkları kısa yolları hem söylüyorlar hem de ekranda gösteriyorlar (Screencast : Bu komutların ekranda gösterilmesi). Çünkü Blender'de hemen her kullanılan komutun kısa yolları mevcut ve bu kısa yolları kullandığınızda çok daha hızlı yol alabiliyorsunuz. Ayrıca izlediğiniz video eski bir Blender sürümü ile yapılmış ise orada gözüken ekran görüntüleri ve menüler sizin kullandığınız yeni sürüme benzemeyebilir. Ama kullanılan kısa yollar aynı olunca ve özellikle bu videolarda Screencast kullanılıyor ise bu kısayolları kullanarak her seferinde o eski videoda uygulanan komutlara yeni sürümde nereden ulaşacağınızı aramak zorunda kalmıyorsunuz.

Şimdi Blender 2.8 Hotkeys.pdf linkini tıklayarak bu kısayolların tümünü gösteren belgeyi bilgisayarınıza indirin. Sonra onun bir çıktısını alın. Bu kısa yolları öğrenene kadar bu belgeyi referans olarak kullanın.

Şimdi size bu konuda bazı tavsiyelerim olacak. Bu tavsiyeler aslında bu konuda uzman kişilerin sürekli olarak yeni başlayanlar için verdiği tavsiyelerden bazıları. Ben onlarca video izleyerek onların verdiği tavsiyelerden bir kısmını veriyorum.

  1. Bu konuda yazılmış o koca kitapları almayın. Çünkü onlarda bilgi bombardımanına tutuluyorsunuz. Bunun yerine internetteki eğitim videolarını tercih edin.
  2. Öğrenme aşamasında iken sadece 1 konu üzerine odaklanın ve o konuyu derinlemesine öğrenin.
  3. Öğrenme aşamasında iken uzun süreli aralar vermeyin. Bu işi öğrenmek için her gün 2-3 saatinizi ayırın. Veya nasıl olsa hafta sonu 2 gün boşum, bu işe o zaman vakit ayırırım diye düşünmeyin. Çünkü o boş dediğiniz 2 gün içerisinde mutlaka yapılacak başka işler olur. Nasılsa acelem yok, istediğim zaman devam ederim diye düşünürseniz araya soktuğunuz zamanlar gittikçe uzar ve artık bu işe geri dönmezsiniz. Bu bakımdan herhangi bir projeye başlarken kendinize bu projenin bir bitim tarihini belirleyin ve bu tarihe sadık kalın. Bu konudaki uzmanların hepsinin ortak noktası ne biliyormusunuz ? Hepsi bulundukları konumlara günlük çalışmaları sonucunda ulaşmışlar.
  4. Bir projenin bitimi Rendering (Çıktı alma) ile sonuçlanır. (Rendering işini Rendering bölümünde açıklıyorum.) Siz mutlaka haftada en az bir kere çıktı alma işini gerçekleştirin ve buna göre planlarınıza sadık kalın.
  5. İlk başlarda her şeyi en mükemmel şekilde oluşturmaya çalışmayın. Çünkü örneğin bir karakteri 1 haftada da oluşturabilirsiniz, 1 ayda da. Ama neticede her iki türlü de aynı yere varıyorsunuz. Evet 1 ay üzerinde çalıştığınız karakter büyük bir ihtimalle 1 haftada oluşturduğunuz karakterden daha mükemmel olur ama öğrenme aşamasında iken bu size gereksiz zaman kaybettirir. Çünkü bir şeyi oluştururken harcadığınız zamanın %40'ı öğrenme %60'ı da mükemmelleştirme oluyormuş.
  6. Başkalarının çalışmalarından esinlenin ve alıntı yapın. Bunu "çalma" olarak değerlendirenler var ama buna kulak asmayın. Endüstride en uzman olanlar bile bunu yapıyorlarmış. Hatta bu işin etik olup olmadığını araştırmak istiyorsanız Austin Kleon'un Steal Like An Artist kitabını buradan indirip okuyabilirsiniz.
  7. Bol miktarda pratik yaparak bir şeyler öğreneceğiniz ve mükemmeliyete ulaşacağınız doğru değil. Çünkü bu sizi bir müddet sonra sıkmaya başlayacaktır. Bunun yerine diğerlerinin çalışmalarını inceleyerek kendinizi çok daha ileriye götürürsünüz. Yani çalışmalarınızı bilinçli olarak yürütün ve takıldığınız yerlerde diğerleri bu işi nasıl yapıyoru inceleyin.

Bu konu hakkında genel öğütler veren bazı linkleri aşağıda paylaşıyorum. Tavsiyem daha hiç bir şey yapmadan önce bu linklerde verilenleri bir izleyin. Çünkü bunlar son derece önemli öğütler.

  1. Grafik sanatçısı olabilirim Gerçektende bu konuda sizin hızla bir şeyler öğrenip animasyon dünyasında yer almanızı sağlayabilecek bir Avustralya'lı bir uzman olan Andrew Price. Ayrıca You Tube'da veya Google'da Adrew Price diye aratarak bu konularda yaptığı eğitim videolarına ulaşabilirsiniz.
  2. Yeni başlayanlara öğütler Yine Adrew Price'ın yeni başlayanlara öğütleri.
  3. Etkin bir artist olmak isteyenlere öğütler Yine Adrew Price'ın animasyon ile ilgilenenler için başka öğütleri.

Bu yukarıda anlatılanların özü şu. Her şeyi aynı anda öğrenmeye çalışmayın. O zaman dağılırsınız. Tek bir konuya odaklanın ve o konuyu gerçekleştirmek için kendinize bir zaman süresi tanımlayın. O zaman süresi içerisinde konu ile ilgili olabildiğince yol alın. Ama bunu yaparken 24 saat ekran başında olmayın. O zaman yine bunalır ve öğrenmekten vazgeçebilirsiniz.

Şimdi sıra geldi eğitim videolarına :

İngilizce bilmeyenler için : (Gerçi İngilizce bile biliyor olsanız dahi bu vidoların tümünü izlemenizi tavsiye ediyorum.)

You Tube arama bölümünde "blender eğitimi" diye aratın. Orada size Blender'in arayüzünü öğreten videolar var. Bu videoları izlediğinizde Blender'i nasıl kullanacağınız hakkında bilgi sahibi olacaksınız.

You Tube arama bölümünde "blender nasıl kullanılır" diye aratın. Orada size Blender'e başlamanız için her şeyi veren videolar var. Bu videoları izlediğinizde Blender'i nasıl kullanacağınız hakkında bilgi sahibi olacaksınız.

Ayrıca Baran Yağcıoğlu adlı uzmanımızın oluşturduğu Blender eğitim videoları çok eğitici. Üstelik çok sade ve anlaşılır eğitim videoları bunlar. Baran Yağcıoğlu hem 3 boyutlu, hem de 2 boyutlu animasyon yapımlarının her adımını en sade anlatım ile derinlemesine işliyor. Şayet bu videoları izleyip uygularsanız başka eğitim videolarını aramanıza gerek kalmayacağına inanıyorum.

İngilizce bilenler için :

Blenderi tanıtan Blender Fundamentals videolarının tamamını izleyin.

Daha sonra Andrew Price'ın Blender Beginner Tutorial Series eğitim videolarını izleyin. Bu videoları izlediğinizde çok şey öğrenebileceksiniz. Gerekirse aynı videoyu defalarca izleyin ve orada yapılanları kendi bilgisayarınızda kurduğunuz Blender ile yapmaya çalışın. Yani videoyu izlerken ara ara durdurup orada yapılanları kendi bilgisayarınızda kurduğunuz Blender ile yapmaya çalışın. Bu şekilde inanılmaz bir hız ile Animasyon dünyasının temelleri kafanıza oturacak.

Andrew Price'ın Creating an Anvil - Full series eğitim videoları ile devam edin.

Blender'de biraz yol aldıktan sonra İp Uçları ve Püf Noktaları mutlaka izlemeniz gereken bir video. Burada 100 adet püf noktası veriliyor ve bunlar size inanılmaz derecede hız kazandırıyor Blender'i kullanırken. Yani bu kesinlikle görmeniz gereken bir video.

Tüm bu video serilerini izlediğinizde ve izlerken orada yapılanları bilgisayarınızdaki Blender'de uyguladığınızda artık bir çok şeyi yapabilir hale geleceksiniz. Günde 2-3 saatini bu işe ayırabilirseniz tahminen 2-3 ay sonra artık bir çok şeyi yapabildiğinizi göreceksiniz.