Rendering (Sıvama) olarak Türkçe'ye tercüme ediliyor. Ama bu kelime aslında ne işe yaradığı hakkında pek bir şey ifade etmiyor. Bunu açalım. Rendering, oluşturduklarınızı resime/resimlere dönüştürmek için kullanılan bir yazılım. Neticede yaptığınız bir işi ya resim olarak dönüştüreceksiniz, ya da birbirini takip eden resimler ile bir video oluşturacaksınız. İşte bu işi Rendering Motoru ile yapabiliyorsunuz. Yani ya tek bir resim çekiyor olacaksınız, ya da bir video oluşturacaksınız. Her iki şekilde de Rendering ile amaca ulaşıyorsunuz. Her animasyon programı birden fazla Rendering Engine ile geliyor. Bunun dışında piyasada bir çok Rendering Engine de mevcut. İşte burada hangisini kullanmalısınız sorusu geliyor akla. Bunun için aşağıda Rendering Engine 'ler hakkında kısaca bilgi veriyorum.
Her bir Rendering Engine temel olarak sonuç resmini en iyi şekilde çıkartmak için kullanılır. Şayet kullanmakta olduğunuz animasyon programı bu Rendering Engine'i zaten size sunmuş ise bunu kullanabilirsiniz. Ancak Rendering Engine'lerin ayarlama bölümleri var ve bunlar birbirinden farklı şekilde ayarlanıyor. Bu neden ile kullanacağınız Rendering Engine'i iyice tanımalı, ayarlarının sonucu nasıl etkilediğini anlamalısınız. Evet gerçi bu ayarlar zaten hazır halde geliyor ve hiç bir ayar değişikliği yapmadan da rendering'i kullanabilirsiniz, ancak bu ayarların ne işe yaradığını öğrendiğinizde ve bu ayarlar ile ufak tefek oynamalar ile sonuç resmi veya videosu (-ki video arka arkaya çekilen resimlerdir) çok daha farklılaşabiliyor. Işıklandırma bölümünde 2 değişik Rendering Engine kullanarak çıktılarının nasıl farklı oluyor olduğunu örnekledim.
Genelde GPU tabanlı Rendering Engine'ler kullanılıyor. Bunun ne demek olduğunu anlamasanızda özet olarak bu daha hızlı Render almanız demektir. Çünkü Rendering işlemleri doğrudan sistem hafızasında gerçekleştiriliyor ve Grafik kartınız hafızası kullanılmayarak düşük kapasiteli bir Grafik kartı ile oluşturmanın ya çok uzun zaman alması veya hiç oluşturulamamasının önüne geçilmiş oluyor.
BLENDER Cycles ve EEvee adlı Rendering Engineler ile birlikte geliyor. Bunlardan EEvee gerçek zamanlı olarak çalışabiliyor ve bu neden ile animasyon dünyasında bir ilk gerçekleştirildiği için animatörler bu konuda çok heyecanlı.
Şimdi yaptığım bir çalışmanın aşağıda bir resmi var.
Aşağıda ise bu çalışmayı Rendering Engine kullanarak videoya çevirdim. Bu arada Render işlemini başlatmadan önce çevre resmini değiştirdim, dokulandırmayı değiştirdim ve yeni bir arazi yarattım. Bu arazide bir de nehir konumlandırdım. Kullandığım çevre resminin arazi ile uyum sağlaması için değişik çevre resimlerini denedim. Yarattığım araziye en uyduğuna karar verdiğim bir çevre resmini koydum. Burada kullanılan çevre resimleri HDRI türünden imajlardan seçiliyor. İngilizce açılımı High Dynamic Range Imaging olan dilimize ise “geniş dinamik aralıklı resim” diye çevirebileceğimiz bir bitmap dosyasıdır. Yani pixel parlaklıkları için bildiğimiz jpeg, gif, tga gibi formatlara göre daha fazla değer tutabilen dosyalardır. HDRI dosyaları bilinenin aksine sadece panoromik olma gibi bir zorunluluğu yoktur.
Daha sonra hem nehire hemde kameraya hareket verdim. Burada amaç hem nehir akacak, hemde kamera evin etrafında dönecek. Sonuç aşağıdaki gibi.
Not : Videoyu başlattığınızda pek bir hareket görmeyeceksiniz. Ama bekleyin bir müddet sonra kameranın evin etrafında dönmeye başladığını fark edeceksiniz. Ama bunu çok yavaş adımlar ile yapmak istediğimden videonun FPS "Frame Rate Per Second" ını (arka arkaya gelen resimlerin birinden diğerine geçiş hızlarını) çok düşürdüm. Normalde videolar oluşturulurken 24 frame standart olarak kullanılıyor. Ama ben bu videoda 3 FPS kullandım.
Bu videoda dikkatinizi çekmek istediğim bir başka husus ise burada kullandığım HDRI formatındaki çevre resimi. Bu panaromik bir resim olduğu için evin etrafında dönerken arka plana koyduğum çevre resimi her karede size ayrı bir arkaplan sunabiliyor.